تبلیغات
دانلود فایل های کارشناسی ارشد - پایان نامه نقش فرهنگ کیفیت در استقرار مدیریت دانش در دانشگاه های پیام نوراستان مرکزی

امروز:

پایان نامه نقش فرهنگ کیفیت در استقرار مدیریت دانش در دانشگاه های پیام نوراستان مرکزی

چکیده

هدف این تحقیق” بررسی نقش فرهنگ کیفیت در استقرار مدیریت دانش” می باشد. فرهنگ کیفیت که زیر مجموعه ی فرهنگ سازمانی است، به بهبود مستمر سازمان کمک می کند. فرهنگ کیفیت در سطح دانشگاه، به عنوان مجموعه ای از باورها، نگرش ها، ارزش ها و هنجارها تعریف می شود که اعضای دانشگاه، مدیران و روسای دانشگاه در آن سهیم شده و فعالیت هایی در پیش می گیرند تا کیفیت مطلوب تضمین شود. از سوی دیگر، فرایند مدیریت دانش شامل خلق دانش، ارزشیابی دانش، ارایه ی دانش، توزیع دانش و کاربرد دانش است. مدیریت دانش یک رویکرد همه جانبه برای دستیابی به اهداف سازمان از طریق بهترین استفاده از دانش می باشد. به منظور استقرار یک سیستم سطح بالای آموزشی در دانشگاه که با رویکرد مدیریت دانش منطبق باشد، یک سیستم کیفیت گرا می بایست پیاده سازی شود. این تحقیق رابطه ی بین فرهنگ کیفیت و مدیریت دانش را بررسی می نماید. به این منظور یک فرضیه ی اصلی و سه فرضیه ی فرعی استخراج شده است. برای ارزیابی فرضیات فرعی یک پرسشنامه بر اساس طیف لیکرت طراحی گردید. تعداد 100 پرسشنامه بین مدیران، معاونین و کارمندان دانشگاههای پیام نور استان مرکزی توزیع شد که از این میان، 96 پرسشنامه تکمیل و بازگردانده شد. آزمون فرضیات برای سه فرضیه ی فرعی انجام گرفت و پس از اثبات این سه فرضیه، نتیجه ی نهایی اثبات فرضیه ی اصلی بود.

واژگان کلیدی: فرهنگ کیفیت؛ مدیریت دانش؛ نوآوری؛ گرایش به تغییر؛ بهبود مستمر کیفیت

مقدمه

تغییرات و مخاطرات پیش روی در هزاره سوم آنچنان پرحجم، عمیق و فراگیر است که عمر اطلاعات و دانش انسانها را بسیار کوتاه کرده است.این بدان معناست که تجارب و راه حل های گذشته برای مسائل جاری و آینده سازمانها دیگر کارگشا نیستند و باید به شیوه ی دیگر اندیشید و به دنبال راهکارهای جدید سازمانی با ساختارهای نوین بود تا بتوان کالا و خدمات را با حداقل هزینه و با کیفیت برتر با نیازهای مشتری تطبیق داد . مدیریت دانش یک تلاش سیستماتیک برای پویایی روند رو به رشد اطلاعات در جهت ارزش گذاری سازمان است (ملکی پور و همکاران،1392، 1).

آموزش عالی در یک ساختار نظا م مدار می تواند نقش کلیدی در انتقال دانش داشته باشد، آموزش عالی زمانی می تواند بر اساس نیاز ملی و در جهت گسترش فرهنگ و دانش مدیریت نوین استوار باشد که نظام مدیریتی با رویکرد مشتری محور و کیفیت گرا ایجاد شده باشد. مدیریت کیفیت فراگیر فرآیندی متمرکز بر مشتری است و بهبود دایمی خدمات و درک مشتری را می طلبد. در نگرش مدیریت کیفیت فراگیر، توجه اصلی به کیفیت است. کیفیتی از کار و فرآیندها. بنابراین مدیریت کیفیت فراگیر یا مدیریت نتیجه گرا- که تنها به نتیجه و تولید بیشتر توجه دارد در تقابل قرار می گیرد. به طور کلی اصول مهم حاکم بر این دیدگاه عبارت از تعهد مدیریت ارشد، مشتری گرایی، ارزشیابی و تصمیم گیری بر اساس واقعیات، مشارکت و همکاری، آموزش و بهبود مستمر می باشد (بهرامی و همکاران،1391، 559).

در این تحقیق قصد داریم تا به بررسی نقش فرهنگ کیفیت در استقرار مدیریت دانش در دانشگاه پیام نور بپردازیم.

1-1 بیان مسأله

دلایل عمده برای ورود مراکز آموزشی به عرصه ی کیفیت را می توان الزام اخلاقی، الزام حرفه ای، الزام رقابتی، الزام مسؤولیت پذیری و پاسخگویی برشمرد. این الزام های چهار گانه به کلیه ی مسؤولان آموزشی گوشزد می کند که مشتریان خدمات آموزشی  (دانشجویان، خانواده ها و جامعه)  لایق برخورداری از خدماتی با بهترین  کیفیت ممکن هستند.

بالدریج از جمله کسانی است که در این زمینه دستورالعمل ویژه ای برای دستیابی به کیفیت برتر در سازمان ها ارائه داده است. مدل بالدریج تنها به عنوان یک استاندارد مطرح نیست بلکه در حقیقت موجب یک رقابت فشرده در زمینه ی ارتقای کیفیت می شود، می توان از این مدل برای ارزیابی و اندازه گیری ارتقای کیفی دانشگاه ها نیز استفاده کرد. در ضمن می توان مولفه های مدل بالدریج میزان پذیرش مدیریت کیفیت فراگیر را در دانشگاه ها بررسی نمود.

این مدل داری چند معیار اساسی نظیر رهبری (موتور متحرکه و هدایت کننده ی تمام فعالیت های در مسیر تعالی سازمان است و در راستای ارز ش ها و عملکردهایی که از آن انتظار است، تلاش می کند)، برنامه ریزی استراتژیک  (از اجزای کلیدی در هر چهارچوب کیفیت می باشند و فراهم آورند ه ی محرک و موتور فرایند انتقال توسعه ی کیفیت می باشند)، تمرکز بر مشتری (از رسالت های اولیه ی یک مؤسسه، برآورده ساختن نیازها و خواسته های مشتریان می باشد)، اطلاعات و تحلیل آن (اطلاعات و تحلیل چگونگی اطمینان سازمان از دسترسی داده ها و اطلاعات برای کارکنان، تأمین کنندگان، شرکا و مشتریان را توصیف می نماید که برای کمک به تصمیم گیری مدیریت مورد استفاده قرار می گیرد)، مدیریت منابع انسانی (سازمان دانش و توانمندی کارکنان خود را در تمامی سطوح سازمان اداره، توسعه و به کار می گیرد و این فعالیت ها را در جهت حمایت از خط مشی ها و راهبردها و اثربخشی عملیات فرایندها و توجه به کارکنان طر حریزی می کند)  و مدیریت فرایند (سازمان برای تبدیل خواسته ها و انتظارات مشتری به طراحی محصول یا خدمات، تولید و تحویل، دارای فرایند نظام مند نیز می باشد) است . امروزه رقابت بین سازمان ها هر روز فشرده تر شده و نرخ نوآوری رو به افزایش است.  رقابت بین سازمان ها باعث شده تا به منظور کاهش هزینه ها، نیروی انسانی را کاهش داده و کاهش نیروی انسانی، سازمان ها را بر آن داشته تا نسبت به صریح کردن دانش ضمنی موجود نزد کارکنان اقدام کنند. مدیریت دانش سازمانی یکی از مهم ترین عوامل موفقیت سازمان ها در شرایط رقابتی و عصر اطلاعات است.  اهمیت این موضوع به حدی است که امروزه شماری از سازمان ها، دانش خود را اندازه گیری کرده و آن را به منزله ی سرمایه ی فکری سازمان و نیز شاخصی برای درجه بندی سازمان ها در گزارش های خود منعکس می کنند .

مدیریت دانش، کسب دانش درست برای افراد مناسب، در زمان صحیح و مکان مقتضی است؛ به گونه ای که آنان بتوانند برای دستیابی به اهداف سازمان، بهترین استفاده را از دانش ببرند. فرایند مدیریت دانش شامل خلق دانش، ارزشیابی دانش، ارایه ی دانش، توزیع دانش و کاربرد دانش است.  برای تبدیل دانش به یک کالای سرمایه ای، سازمان ها باید در جهت ایجاد تعادل میان فعالی تهای مدیریت دانش بکوشند، ولی موانع متعددی بر سر راه خلق و به کارگیری دانش در سازمان ها وجود دارد و وظیفه ی مدیریت دانش آن است که این موانع را شناسایی و در جهت رفع آ ن ها برآید.

سماوی و همکاران به منظور بهبود مستمر فرایند آموزش مدیریت کیفیت » در نظام آموزش عالی کشاورزی با کاربرد نشان دادند که میزان بهبود مستمر در فرایند آموزش « فراگیر در دانشگاه ها مطلوب نمی باشد.  بالاترین میزان بهبود مستمر مربوط به فرایند تدریس و پایین ترین آن نیز مربوط به فرایند یادگیری ارزیابی شده است . زمانی با مطالعه زیرساخت های استقرار مدیریت دانش در دانشگاه اصفهان از دیدگاه اعضای هیأت علمی، نشان داد که از نظر زیر ساخت های فنی و حرفه ای برای مدیریت دانش در دانشگاه اصفهان هم اکنون مشکلی وجود ندارد، ولی از نظر مدیریتی و فرهنگ سازمانی جو مناسبی وجود ندارد.   رهنورد و خاوندکار در شناسایی عوامل کلیدی موفقیت سیستم مدیریت دانش در دانشکد ه ها و مراکز آموزش عالی تهران نشان دادند که عوامل کلیدی موفقیت سیستم مدیریت دانش در این مؤسسات شامل توسعه ی منابع انسانی، جهت گیری استراتژیک دانایی محور، زیر ساخت سیستم های اطلاعاتی، فرهنگ مشارکتی، الگوگیری، ارزیابی و انتقال دانش و درگیری افراد می باشند.

نتایج مطالعه ی مدیریت کیفیت فراگیر در موسسات آموزش عالی مالزی نشان داد که بیشتر موسسات (5/85 درصد) در مالزی از نظر اندازه کوچک هستند، میانگین سن موسسات آموزش عالی 7/11 سال و نسبت به اجرای مدیریت کیفیت فراگیر در موسسات 50 درصد است.

 برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید.


نوشته شده در : یکشنبه 13 تیر 1395  توسط : مدیر سایت.    نظرات() .

Buy viagra
سه شنبه 23 مرداد 1397 04:22 ق.ظ

Thanks! Ample material!

order viagra without prescription buy viagra online safe buy viagra online order buy viagra tablets online order viagra without rx online price of viagra uk buy prescription viagra online viagra how to buy where to buy viagra uk find viagra
cialis from usa
دوشنبه 22 مرداد 1397 05:18 ب.ظ

Many thanks. I value it!
canadian discount cialis how do cialis pills work sialis achat cialis en itali cost of cialis cvs look here cialis cheap canada generic for cialis click now cialis from canada canada discount drugs cialis enter site 20 mg cialis cost
Buy cialis online
دوشنبه 7 خرداد 1397 05:26 ق.ظ

You actually expressed this perfectly!
we choice cialis uk cialis daily new zealand cialis price in bangalore we use it 50 mg cialis dose cialis generico en mexico generic cialis soft gels cialis wir preise callus precios de cialis generico ou acheter du cialis pas cher
Cialis prices
جمعه 7 اردیبهشت 1397 08:58 ب.ظ

Terrific information. Thanks!
cialis generic availability buying cialis in colombia cialis dosage recommendations miglior cialis generico buy cialis online cialis uk next day cialis generico milano enter site natural cialis chinese cialis 50 mg buy cialis sample pack
Buy generic viagra
سه شنبه 4 اردیبهشت 1397 09:23 ق.ظ

With thanks. Plenty of knowledge.

where to buy viagra in stores buy viagra soft online viagra cheap buy vigara buy viagra at buy cheap viagra generic online is it legal to buy viagra online where to buy viagra cheap viagra buy online cheap generic viagra online
https://i.imgur.com/l7Zk2xt.jpg
سه شنبه 21 فروردین 1397 08:32 ق.ظ
The folks making the big money that most people
are after probably have small animal understanding therefore just trickles down.
Joma Jewellery a little
سه شنبه 21 فروردین 1397 12:25 ق.ظ
I hope that the above has given you some ideas of small
companies that you may simply start with little capital.
joma jewellery stack rings
دوشنبه 20 فروردین 1397 04:41 ب.ظ
Prior to William's christening, for example, no
one anticipated to be aware about the guest list or the names of the godparents.
Cialis 20 mg
شنبه 18 فروردین 1397 01:00 ق.ظ

Fantastic write ups. Cheers.
canadian discount cialis cialis side effects cialis tablets wow cialis 20 cialis generico milano side effects for cialis generic cialis levitra click now buy cialis brand cialis 5mg prix cialis kamagra levitra
http://garciniacambogiapremium.net/
یکشنبه 12 فروردین 1397 06:01 ب.ظ
Have been taking little over a month.
garciniacambogiapremium.net
یکشنبه 12 فروردین 1397 03:00 ب.ظ
Have been taking little over a month.
joma jewellery daisy chain
یکشنبه 12 فروردین 1397 01:15 ب.ظ
Great Job On Your Business For Jewelry ,Its Actually Cool I Will Inform
My Buddies Who Love Jewellery About This.
Cialis prices
دوشنبه 28 اسفند 1396 04:59 ق.ظ

Regards, Numerous facts!

cialis from canada buy cialis online legal 5 mg cialis pharmacie en ligne cialis prezzo al pubblico female cialis no prescription cialis prices does cialis cause gout wow cialis tadalafil 100mg cialis en 24 hora cialis australia org
Sherrie
جمعه 17 آذر 1396 01:42 ب.ظ
Very descriptive article, I liked that a lot. Will there be a
part 2?
What is a heel lift?
شنبه 1 مهر 1396 05:51 ب.ظ
You really make it seem really easy together with your
presentation however I in finding this topic to be really something that I think I'd by no means
understand. It seems too complicated and
very huge for me. I'm looking ahead on your subsequent post, I will attempt to get the dangle of it!
Where are the femur tibia and fibula?
دوشنبه 27 شهریور 1396 09:23 ق.ظ
Remarkable! Its truly remarkable article, I have got much clear idea concerning from this piece of writing.
foot pain graph
یکشنبه 18 تیر 1396 04:10 ق.ظ
Thanks for finally talking about >دانلود فایل های کارشناسی ارشد - پایان نامه نقش
فرهنگ کیفیت در استقرار مدیریت دانش در دانشگاه
های پیام نوراستان مرکزی <Liked it!
http://tammywast.hatenablog.com/
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1396 10:01 ب.ظ
What's up, I desire to subscribe for this web site to get hottest updates, therefore
where can i do it please assist.
manicure
چهارشنبه 23 فروردین 1396 01:12 ق.ظ
I really like reading through an article that can make men and women think.
Also, thanks for allowing me to comment!
manicure
دوشنبه 14 فروردین 1396 07:47 ق.ظ
I blog quite often and I seriously appreciate your content.

Your article has truly peaked my interest.
I am going to bookmark your blog and keep checking for new information about once a week.
I opted in for your RSS feed as well.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر